بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو چیست؟

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مجموعه‌ای از اقداماتی است که برای افزایش ترافیک سایت از نظر کمی و کیفی انجام می‌گیرد. به این کار Search Engine Optimization یا به صورت مخفف SEO نیز گفته می‌شود. این اقدامات مطابق فاکتورهای موتورهای جستجو انجام می‌گیرد و باعث می‌شود که وب سایت شما جایگاه بهتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو داشته باشد.

بهینه سایت وب سایت چه ضرورتی دارد؟

همانطور که می‌دانید در حال حاضر اکثر افراد برای پیدا کردن کالا و یا خدمات مورد نیاز خود از فضای اینترنت استفاده می‌کنند. تکنولوژی همه کارها را برایا فراد ساده کرده و به جای این که شما برای پیدا کردن یک محصول در ترافیک و بازار زمان خود را هدر بدهید می‌توانید با چند کلیک اطلاعات مورد نیاز خود را در رابطه با آن محصول پیدا کرده و حتی آن را خریداری کنید. همین موضوع برای صاحبان کسب و کارها یک فرصت برای کسب درآمد بیشتر به حساب می‌آید. اما باید این را هم در نظر گرفت که پس از طراحی یک وب سایت برای کسب و کار رقابت با رقبا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و این رقابت بر سر افزایش بازدید کننده و مشتری خواهد بود.

اما چه راهی وجود دارد که بتوانید کاربران بیشتری را جذب کنید؟ مهم‌ترین و موثرترین راهی که برای رسیدن به این هدف پیش روی شماست بهینه سازی وب سایت است. اگر رقبای شما در عبارات کلیدی هدف بتوانند بهتر از شما عمل کنند شانس بیشتری برای فروش خواهند داشت. افزایش رتبه در موتورهای جستجو در میزان بازدید و فروش وب سایت بسیار تعیین کننده است. باید بدانید که بیش از ۵۰ درصد کلیک‌ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو (صفحه SERP) متعلق به دو مورد ابتدایی است. پس قطعا تلاش و صرف هزینه برای رسیدن به جایگاه خود در موتورهای جستجو سود بسیار زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو یا Search Engine ها بر اساس عبارتی که کاربر وارد می‌کند, در بین تمام محتواهای موجود جستجو کرده و مناسب‌ترین پاسخ‌ها را رتبه بندی کرده و به کاربر نمایش می‌دهد. اما موتورهای جستجو حاوی الگوریتم‌هایی جهت تشخیص مناسب‌ترین پاسخ‌ها می‌باشند. مشهورترین موتور جستجو گوگل است که عموما کار بهینه سازی وب سایت‌ها بر اساس این موتور جستجو انجام می‌گیرد. Yahoo و Bing نیز از دیگر موتورهای جستجو می‌باشند. به صورت کلی موتورهای جستجو سه فعالیت اصلی را انجام می‌دهند.

  • Crawl: کراول به معنی خزش به عمل جستجو در اینترنت در بین محتواها از جانب موتور جستجو گفته می‌شود.
  • Index: در این بخش محتواهای به دست آمده در مرحله خزش توسط موتورهای جستجو ذخیره سازی و مرتب سازی می‌شوند که به آن فهرست بندی گفته می‌شود.
  • Rank: به مرحله‌ای گفته می‌شود که موتور جستجو به رتبه بندی محتواهای ذخیره شده می‌پردازد تا بهترین و مرتبط‌ ترین پاسخ‌ها را به عنوان موارد ابتدایی به کاربر نمایش دهد.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

بهینه سازی وب سایت مجموعه اقداماتی است که منجر به افزایش رتبه وب سایت شما در نتایج گوگل می‌شود. این اقدامات دائما باید پیاده سازی شوند و انجام این کار به صورت کوتاه مدت نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت. به این دلیل که سئو کردن کاری است که برای مشاهده نتیجه آن باید صبر و حوصله به خرج بدهید تا در مدتی طولانی تر نتایج آن را ببینید.

ممکن است که فکر کنید سئو کردن وب سایت به معنی پیاده سازی نکات مربوط به سئو در محتواها خلاصه می‌شود. اما این طور نیست. پروسه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو شامل اقدامات تخصصی است که باید توسط یک متخصص سئو یا زیر نظر او انجام گیرد. این کار شامل آنالیزهای حرفه‌ای برای مشاهده جایگاه وب سایت و همچنین طراحی استراتژی در جهت بهبود سئو وب سایت می‌شود. برخی از اقدامات تخصصی این کار نیز توسط خود سئو کار انجام می‌گیرد.

شاید فکر کنید دریافت مشاوره‌های سئو و یا به کار گیری یک سئو کار در پروژه هزینه اضافی به حساب می‌آید. اما هرگز فراموش نکنید که صرف این هزینه سود بسیار زیادی را در آینده برای شما به همراه خواهد داشت. اگر در زمان کد نویسی وب سایت نیز از مشاوره‌های یک سئو کار حرفه‌ای بهره بگیرید سایت شما در آینده از نظر سئو بسیار بهتر عمل خواهد کرد. اما اگر بعد از راه اندازی وب سایت خود با این موضوع آشنا شده‌اید نگران نباشید. دریافت مشاوره از متخصصین سئو در هر مرحله‌ای از کار می‌تواند تاثیر قابل توجهی در میزان بازدید وب سایت شما داشته باشد, به این دلیل که سئو شامل بخش‌های مختلفی است که در ادامه بررسی آن‌ها می‌پردازیم. به یاد داشته باشید که رسیدن به رتبه و جایگاه دلخواه در گوگل در گرو رعایت نکات همه بخش‌های مربوط به بهینه سازی وب سایت خواهد بود.

سئو تکنیکال

اقدامات مربوط به سئو تکنیکال منجر به بهینه سازی کد نویسی و طراحی وب سایت می‌شود که ساختار وب سایت شما را برای بهره گیری از انواع سئو از پایه قدرتمند می‌کند. سئو تکنیکال مواردی از قبیل افزایش سرعت سایت‚ طراحی واکنش گرا‚ نصب SSL را شامل می‌شود. رعایت نکات مربوط به این نوع از سئو نیازی به تکرار مجدد نخواهد داشت.

سئو داخلی

سئو داخلی که با نام On page SEO نیز شناخته می‌شود به مواردی در رابطه با بهینه سازی وب سایت اطلاق می‌شود که در داخل وب سایت خودمان برای افزایش رتبه انجام می‌دهیم. تولید محتوای مفید‚ لینک سازی داخلی‚ شناسایی عبارات کلیدی ارزشمند مرتبط با موضوع وب سایت و ... برخی از موارد مربوط به سئو داخلی است که تاثیر قابل توجهی در رتبه وب سایت‌ها دارد.

سئو خارجی

سئوخارجی یا Off page SEO نیز همان طور که از نام آن پیداست فاکتورهایی از بهینه سازی وب سایت را شامل می‌شود که خارج از وب سایت شما انجام می‌گیرد. سئو خارجی نیز شامل مواردی مانند لینک سازی خارجی‚ خرید بک لینک‚ شبکه‌های اجتماعی‚ خرید رپورتاژ آگهی‚ فروم و انجمن‌ها و ... می‌شود. صرف هزینه و زمان برای سئو خارجی سود زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

 

گام‌هایی که در رونیکا برمی‌داریم:

  • تحلیل و آنالیز وب سایت 
  • بررسی رقبا و سنجش عملکرد کسب و کار شما
  • بررسی امکانات مورد نیاز کسب و کار
  • طراحی و کدنویسی انعطاف پذیر نسبت به تغییرات مورد نیاز شما
  •  مشاوره در خصوص خرید هاست و دامنه
  • ارائه گواهینامه امنیت سایت
  • طراح منحصر به فرد و قالب اختصاصی
  •                بهینه سازی وب سایت
  • تولید محتوا

 اگر می‌خواهید در نتایج گوگل بدرخشید گام‌های درست بردارید. برای دریافت نقشه راه کسب و کار اینترنتی با مشاوران رونیکا تماس بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *